Optimal hälsa – tillbaka till vårt ursprung

 

I en värld där stress och höga krav på prestation blivit en del av vårt liv och vardagsohälsa som huvudvärk, magproblem och sömnrubbningar blivit en del av vad vi tror är ”normalt” har vi hamnat allt längre ifrån vårt egentliga ursprung som människor. När livsstilssjukdomar som diabetes typ 2 och hjärt-kärlsjukdom börjar bli allt vanligare borde våra varningsklockor ringa, men ändå verkar det som att vi inte förmår oss att göra något åt saken.

 

När vi börjar behandla vår stenålderskropp (jo, vår kropp är faktiskt fortfarande fast på stenåldern) som en maskin och ber den klara av större delen av dagen sittandes i en, för oss, helt onaturlig position för att sedan springa på ett löpband som en hamster i sitt hjul för att bli av med ett dåligt samvete, ja då har vi kommit långt ifrån vad som är hälsosamt för oss. Att vi sedan tvingar oss själva vara uppe långt in på natten och äter mat som vår kropp inte är anpassad för gör att det inte är konstigt att våra kroppar säger ifrån efter ett tag. Vi är inte gjorda för det här.

 

Idag är det vanligt med vardagsohälsa (huvudvärk, magproblem, allergier, trötthet) och det blir allt vanligare med livsstilsrelaterade sjukdomar (övervikt, diabetes typ 2, hjärt-kärlsjukdom). Jag tycker inte att vi ska acceptera det här utan sikta mot att vara de pigga, starka och hållbara människor som vi egentligen är. Vi ska kunna ha energi, kraft och förmåga att anta inte bara vardagens alla små utmaningar utan även vad som helst vi kan tänkas vilja göra, oavsett om det är att bestiga ett berg, klara milen på en viss tid eller bara orka leka med våra barn och barnbarn.

 

Tittar vi tillbaka på vår evolution ser vi inga tecken av de välfärdssjukdomar som finns idag. Alltså bör vi försöka gå tillbaka till vårt ursprung när det gäller vår livsstil om vi vill minska risken för framtida sjukdomar och nå en optimal hälsa. Det är rimligt att tänka att en kost baserad på naturliga livsmedel - sådant vi kan hitta i naturen - är vad som är bäst för oss. Vidare är det också troligt att en vardag blandat med lagom rörelse och tid för avkoppling kan få oss att nå en optimal hälsa. Fokus bör varken ligga på att vara perfekt när det gäller maten vi väljer, eller på att träna stenhårt fem dagar i veckan. Om hälsa är målet (vilket det alltid borde vara) så bör fokus ligga på att hitta en balans mellan hälsans fyra hörnstenar:

 

 

 

 

  • Kost
  • Träning
  • Sömn
  • Återhämtning/stress-reducering

 

 

 

 

Du kommer inte att kunna bli riktigt hälsosam, frisk och välmående om du inte tar hänsyn till alla dessa fyra delar. Du kan ha det bästa träningsprogrammet i världen, men om du stressar hela tiden kommer du ändå inte att prestera på topp. Mitt mål är att folk ska förstå vikten av att tänka på sin egen hälsa och att man genom relativt enkla riktlinjer kan se till att bli av med både vardagsohälsa och eventuella framtida välfärdssjukdomar.